شنا بر سلامت مغز و ذهن چه تاثیری دارد؟

شنبه 11 آبان 1398
14:59
دکتر سید حسین آقا میری

تاثیر ورزش شنا بر سلامت مغز و ذهن چیست؟

شنا ورزشی آرامش بخش است و اکثر ما تجربه‌ی شنا کردن و غوطه ور بودن را داریم. با شنا کردن اکسیژن بیشتری در ماهیچه ها جریان پیدا میکند که به تنظیم تنفس کمک میکند و همچنین در کاهش استرس تاثیر بسزایی دارد. با انجام این ورزش فرد در فضای ذهنی ایده آلی قرارمی گیرد. توصیه اغلب پزشکان و متخصصان مغز و اعصاب برای جلوگیری از سکته مغزی، شنا کردن است. در ادامه به تاثیر شنا بر سلامت مغز و ذهن می پردازیم.

واکنش مغز در هنگام شنا چیست؟

کارایی مغز در اثر فرآیند نورونزایی ناحیه هیپوکامپ بهبود پیدا می کند. عملکرد فرآیند نورون زایی به این صورت است که، مغز سلول هایی که در اثر استرس از دست رفته اند را جایگزین میکند. خنکی آب حال خوبی را منتقل می کند وباعث رهایی از خستگی و افسردگی می شود. به همین دلیل گفته می شود که شنا یک ورزش ذهنی است.

دکتر هوارد کارتردرباره واکنش مغز در هنگام شنا کردن اقدام به تحقیقاتی نموده و فرضیه ای را مطرح کرده است. که در آن گفته شده است ،غوطه ور شدن تا سطح دهلیز راست قلب در آب باعث افزایش گردش خون در مغز می شود.
وی همچنین در یک مجله آمریکایی می گوید: «ما دریافته‌ایم زمانی که فرد تا سطح قلب خود در آب غوطه‌ور است، جریان خون در مغز او سریع‌تر از زمانی است که بر روی زمین قرار دارد. این یافته‌ها زمینه را برای انجام بررسی‌های بیشتر در مورد تاثیرات شنا بر سلامت عروق مغزی، مهیا می‌کند».
هنگام غوطه ور بودن در آب جریان خون در شریان مغزی میانی ۱۴ درصد افزایش می یابد.
به گفته‌ی کارتر: « در انواع مختلف فعالیت‌های آبی، مانند ایروبیک در آب و شنا نیز، مانند ورزش‌های زمینی، اثرات وارد شده بر عملکرد قلب و جریان خون در مغز، تفاوت اندکی با یکدیگر دارند».

تاثیر ورزش شنا بر سلامت مغز و ذهن

شنا سلامت مغز و ذهن را بهبود می بخشد.

شنا ورزش کم عوارضی است ، هنگام غوطه ور شدن در آب صداهای خارجی اطراف قطع می شود و سکوت ایجاد شده باعث ایجاد تمرکز و تخلیه ذهن از افکار مختلف میشود.
حس تماس پوست با آب که حس بسیار خوشایند و آرام بخشی است، این حس آرامش به تنظیم تنفس کمک میکند.
حرکت آرام و ملایم در آب باعث پمپاژ خون در قلب میشود. همچنین برای ماهیچه ها و ریه هم مفید است و کمترین فشار را به مفاصل وارد می کند.
ترکیبات طبیعیِ ایجاد احساس خوب در بدن اندورفین نام دارد که با شنا کردن آزاد می شود.
شنا هورمون های استرس جنگ و گریز اضافی را تبدیل به آرامش عضلانی می کند. رهایی از استرس رشد سلول های مغزی جدید را افزایش می دهد.
با مراقبت از فیزیک بدن، سلامت مفز و ذهن هم تامین می شود.
چند بار شنا کردن در هفته ورزش بسیار مفیدی است که می تواند علاوه بر تاثیرات مثبت فیزیکی مانند کاهش وزن و تقویت عضلات باعث سلامت مغز و ذهن و آرامش اعصاب نیزشود.


[ بازدید : 57 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به متخصص مغز و اعصاب است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]