داغ شدن کف پا نشانه‌ی چه بیماری‌هایی است؟

شنبه 5 بهمن 1398
12:57
دکتر سید حسین آقا میری

داغ شدن کف پا نشانه‌ی چه بیماری‌هایی است؟

احساس آزاردهنده‌ی داغ شدن کف پا معمولاً از آسیبی که به اعصاب پا وارد شده ناشی می‌شود و ممکن است در صورت بیماری و آسیب، این داغ شدن پا بیشتر احساس شود.
بررسی دقیق درد و داغ شدن کف پا امری بسیار ضروری در جهت تشخیص علت این حس است تا بتوان نتیجه درمانی مناسب را ارائه داد. در ادامه به دلایل رایج داغ شدن کف پا ، علائم و راهکارهای درمان آن پرداخته می‌شود.

علت داغ شدن کف پا

داغی کف پا می‌تواند دلایل متختلفی داشته باشد که علل مهم و رایج آن عبارتند از:

۱ـ نوروپاتی محیطی

این عارضه از آسیبی که به اعصاب پا وارد شده ناشی می‌شود و از رایج‌ترین دلایل این عارضه است. نوروپاتی محیطی در افرادی که دیابت دارند و یا دچار شکستگی و عفونت هستند بسیار رواج دارد که معمولا همراه با ضعف و یا احساس سوزن سوزن شدن کف پا بروز می‌کند و ممکن است باعث عدم تعادل در فرد بیمار شود.
روش‌های درمان داغ شدن کف پا به‌واسطه‌ی نوروپاتی محیطی، با توجه به علت این بیماری معین می‌شود. و مراجعه به متخصص مغز و اعصاب در تهران یا شهرهای دیگر می‌تواند راهگشا باشد.

۲ـ نوراما مورتون

نوراما مورتون

این بیماری در واقع ضخیم شدن اعصاب محیطی کف پا است که می تواند به‌خاطر حالت غیرعادی پا، دویدن با کفش نامناسب، پوشیدن کفش پاشنه‌بلند و فعالیت‌های زیاد و پر تکرار به‌وجود بیاید. رایج‌ترین علائم این بیماری به این شکل است که احساس می‌کنید بدون کفش بر روی سنگ‌ریزه قدم می‌زنید.
یخ گذاشتن، استراحت کردن، داروهای ضد التهاب و استفاده از کفش مناسب از راه‌های درمان این بیماری است و مراجعه به متخصص برای بررسی‌های بیشتر توصیه می‌شود.

۳ـ بیماری عروق محیطی (PVD)

این بیماری منجر به گرفتگی سرخرگ‌های کل بدن به جز اطراف مغز و قلب انسان شده و جریان خون را محدود می‌کند، نام دیگر آن بیماری سرخرگ محیطی است.
انعقاد خون یا ضخیم شدن و نازک شدن دیواره‌ی سرخرگ‌ها از دلایل این بیماری است. از علائم آن می‌توان به داغی کف پا به هنگام راه رفتن، تغییر رنگ پوست، ضعف و گرفتگی عضلانی و کاهش رشد ناخن و مو اشاره کرد.
کاهش و بهبود علائم و جلوگیری از شدت گرفتن، هدف اصلی درمان این بیماری است. معمولاً ترک دخانیات و رژیم غذایی سالم و تغییر الگوی زندگی و ورزش منظم به بیمار توصیه می‌شود. در صورت وخیم شدن شرایط ممکن است جراحی لازم باشد.

۴ـ متاتارسالژی

متاتارسالژی نیز از جمله دلایل داغ شدن کف پا محسوب می‌شود. به خارش و التهاباتی که در استخوان و بافت پیرامون متاتارس به وجود می‌آید، بیماری متاتارسالژی گفته می‌شود. ضعف و گرفتگی عضلانی، پیاده‌روی و یا دویدن بیش از حد و پوشیدن کفش نامناسب می توانند از دلایل بروز این بیماری باشند.
احساس داغ شدن کف پا ( پایین تر از انگشت بزرگ پا) از نشانه‌های این بیماری است که به هنگام راه رفتن و ایستادن عود می‌کند و به مرور زمان این داغی، افزایش می‌یابد. یخ گذاشتن، استراحت، ورزش، پدهای مناسب از راه‌های درمان این بیماری است و مراجعه به پزشک برای درمان دقیق‌تر توصیه می‌شود.

۵ـ سندرم تونل تارزال (Tarsal) استخوان قوزک پا

فشردگی اعصاب تیبالی که از تونل تارزال که در بخش داخلی پا نزدیک به قوزک پا است عبور می‌کند و منجر به داغی کف پا می شود. کیست، تومور، گانگلیون (توده‌ای از بافت‌های زیستی) و ورم پا می‌توانند از دلایل این بیماری باشند.
از علائم این بیماری می‌توان سوزن سوزن شدن کف پا، داغ شدن کف پا، بی حسی انگشتان پا و پاشنه را نام برد. این بیماری معمولاً یک پا را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ورزش، استراحت و مراجعه به پزشک برای درمان بسیار توصیه می‌شود.

۶ـ دیابت

دیابت

دیابت نوع حاد ممکن است به اعصاب محیطی آسیب برساند. افراد مبتلا در اثر بالا بودن قند خون در مدت طولانی که در نهایت سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به نوروپاتی دچار می‌شوند.
بیمار به داغی کف پا و دست دچار می‌شود. معمولا داغی هنگام شب شدت می‌گیرد و این امر با ضعف عضلانی همراه است. درمان این بیماری به درمان دیابت شباهت دارد. قند خون باید به‌طور منظم و متناوب کنترل شود.

۷ـ سندرم داغ شدن کف پا

همچنین به سندرم گریرسون-گوپالان معروف است که نوعی آسیب به فیبرهای عصبی پا است. تقریباً عامل مشخصی برای آن وجود ندارد اما این نوع بیماری با دیابت، کمبود ویتامین B، آرتروز روماتوئید، کم‌کاری تیروئید و مشکلات کلیوی در ارتباط است که معمولاً این نوع سندرم ژنتیکی در نظر گرفته می‌شود.
این بیماری با داغ شدن کف پا همراه است و معمولاً این احساس تا زیر زانو وجود دارد. این داغ شدن هنگام شب بیشتر شده و با سوزن سوزن شدن و بی حسی پا همراه است. مکمل ویتامین B، حمام آب سرد و کفش مناسب برای درمان این بیماری توصیه شده است.

دلایل دیگر داغ شدن کف پا

 اعتیاد به الکل

۱ـ کم‌کاری تیروئید
کاهش سطح هورمون‌های تیروئید ممکن است باعث تورم شده و بر روی اعصاب فشار وارد کند که در نهایت به داغی کف پا منجر می‌شود.

۲ـ اعتیاد به الکل
مصرف بیش از حد الکل باعث آسیب دیدن سیستم عصبی شده و منجر به داغی کف پا می‌شود.

۳ـ شیمی درمانی
بعضی از شیمی درمانی‌ها باعث به‌وجود آمدن وضعیتی به نام اریترومایستزیم کف پا (Palmar- Plantar erythrodysesthesia) می‌شوند که قرمزی، تورم و داغ شدن کف پا از علائم آن است.

۴ـ کمبود ویتامین
کمبود ویتامین‌های اساسی از جمله ویتامینB12

۵- ایدز
تقریبا یک سوم افراد مبتلا به ایدز از آسیب عصبی رنج می‌برند که باعث داغ شدن کف پا می‌شود.

۶ـ بیماری‌های مزمن کلیوی
در صورت نقص در عملکرد کلیه و عدم دفع کامل سموم بدن، ممکن است این سموم منجر به داغ شدن کف پا شود.

آیا داغ شدن کف پا نشانه بیماری خاصی است؟

در بیشتر موارد داغ شدن کف پا را نباید مسئله بزرگی درنظر گرفت و باعث نگرانی نیست اما در بعضی موارد امکان دارد این مسئله نشانه‌ای از یک بیماری جدی مانند انعقاد خون یا سکته مغزی باشد. اگر کف پایتان به‌طور ناگهانی شروع به داغ شدن کرد باید برای بررسی عوامل به پزشک متخصص مراجعه کنید.

درمان داغ شدن کف پا

درمان داغ شدن کف پا

با استفاده از روش های خانگی زیر می‌توان داغ شدن کف پا را درمان کرد.
• خوردن سرکه سیب با تنظیم ph بدن راه حلی است برای درمان داغ شدن کف پا.
• شستن پاها با آب سرد به پایین آمدن دمای بدن بسیار کمک می‌کند.
• زرد چوبه به علت کاکامین موجود در آن، باعث تنظیم جریان خون شده و دارای خاصیت ضد التهابی است.
• گیاه شناسان آویشن را برای درمان داغ شدن کف پا مناسب می‌دانند و برای باز کردن رگ هایی که دچار گرفتگی هستند و تنظیم جریان خون توصیه می‌شود.
• زنجبیل به علت داشتن ترکیبات فعال باعث تنظیم جریان خون شده و در نتیجه به پایین‌تر آمادن دمای پا کمک می‌کند.
• ویتامین B3 یا همان نیاسین برای تقویت سیستم عصبی و جریان خون مفید بوده و باعث پایین آمدن دمای کف پای شما می‌شود.
• ماساژ دادن کف پا همراه با روغن نارگیل یا زیتون و یا روغن خردل برای درمان ضعف و بی‌حسی ناشی از داغ شدن کف پا بسیار مفید است.
• ماساژ دادن کف پا
• ورزش کردن نیز با توجه به تنظیم سیستم گردش خون مفید بوده و از اختلالات سیستم عصبی جلوگیری می کند.
صرف نظر از موارد ارائه‌شده، در صورتی که داغ شدن کف پا مستمر و پیاپی اتفاق بیفتد، توصیه می‌شود به بهترین متخصص مراجعه کرده و با انجام آزمایشات مختلف از علت و نحوه‌ی درمان اطمینان حاصل کنید.

تشخيص داغ شدن کف پا

تشخيص داغ شدن کف پا

برای داغ شدن كف پا اغلب علتى احتمالی مانند دیابت وجود دارد که شناسایی آن واجب است. تشخیص داغى كف پاها برای این افراد، به دليل نوروپاتی آسان است و نیازی به آزمایش اضافی نیست.
در معدودی از افراد که به‌طور ناگهانی احساس داغى می‌کنند و رفته‌رفته این حس در آنها شدت می‌یابد، یا دلیل قابل توجیهی براى بروز آن ندارند، ممکن است برای تشخیص صحیح به آزمایش هاى بیشتری نياز باشد.
این آزمایش ها ممکن است موارد زیر را شامل شوند:
• الکترومیوگرافی (EMG) : آزمایش عملکرد عضلات با ثبت فعالیت الکتریکی درون عضلات. برای آزمایش EMG امکان دارد یک کاوشگر (پراب) بر روی پوست قرار بگیرد و یا اینکه یک سوزن وارد عضله كنند.
• مطالعه هدایت عصبی: یک مطالعه هدایت عصبی، توانایی اعصاب در انتقال ضربه‌ها را مورد آزمایش قرار می‌دهد. وقتی یک عصب تحریک شد، پاسخ در عضله کنترل شده توسط آن عصب تخمین زده می‌شود.
• تست‌های آزمایشگاهی: بعضی اوقات انجام ديگر آزمايش‌ها مانند ادرار یا مایعات نخاعی و یا آزمایش خون برای تشخیص علت داغ شدن كف پا توصيه می‌شود. میزان ویتامین را با یک آزمایش خون ساده می‌توان مورد بررسی قرار داد.
• بیوپسی عصبی: تجویز اين تست توسط پزشک به‌ندرت اتفاق می‌افتد. در این تست یک قطعه از بافت عصبی بریده شده و با میکروسکوپ بررسى مى‌شود.


[ بازدید : 285 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به متخصص مغز و اعصاب است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]